شرکت فراسبز آریا جم

تولید کننده نگهدارنده ها بر پایه دانش روز دنیا

15:54 .:. 1403/02/08

کاربرد گلوتارآلدهید در صنعت نفت و گاز

گلوتارآلدهید یک ماده ی بایوساید با طیف وسیعی از فعالیت میکروب کشی است. گلوتارآلدهید در صنعت نفت کاربرد گسترده ای دارد به خصوص موقع تزریق آب در پایپ ها یا لوله ها و در طول حرکت در لوله های عریض و طویل نیروگاه ها تجزیه نمی شود که این یک مزیت قابل توجه است. آب […]

گلوتارآلدهید در جلوگیری از خوردگی پایپ های نفت و گاز

گلوتارآلدهید یک ماده ی بایوساید با طیف وسیعی از فعالیت میکروب کشی است. گلوتارآلدهید در صنعت نفت کاربرد گسترده ای دارد به خصوص موقع تزریق آب در پایپ ها یا لوله ها و در طول حرکت در لوله های عریض و طویل نیروگاه ها تجزیه نمی شود که این یک مزیت قابل توجه است. آب سخت و آب نمک عمدتا فعالیت میکروب کشی  گلوتارآلدهید را تحت تاثیر قرار نمی دهند همچنین به دلیل نانیونیک بودن گلوتارآلدهید، در فعالیت مواد ضد خوردگی ، دیمولسیفایرها و سورفکتانت ها اختلال ایجاد نمی کند.

محصول گاماسای فراسبز در موقع تزریق آب، به طور روزانه یا هفتگی به میزان 50 -2500 ppm  اسلاگ دوز می شود. این محصول برای 4 ساعت فعال خواهد بود و پس از آن باید تجدید شود. با این حال میزان دقیق دوز مصرفی متناسب با شرایط سیستم و میزان آب ورودی سنجیده می شود.

استفاده از گلوتارآلدهید در ، مایعات شکست و برش، سیالات گل تکمیل،سیالات تعمیر دریل در صنعت نفت:

گلوتارآلدهید در یک طیف وسیعی از pH فعالیت می کند اما بهینه ی فعالیتش در pH های خنثی و قلیایی است و در این pH ها سریع تر عمل می کند. به همین دلیل این محصول یک انتخاب مناسب برای گل های حفاری و سایر سیالات مورد استفاده در صنعت نفت است. فعالیت سریع گلوتارآلدهید در این pH ها به علاوه ی سرعت مناسب تزریق دوز 50-2500 ppm ، همچنین پایداری و تاثیر این ماده درماتریس آب های شور ، حفاظت میکروبی از سیالات مهم صنعت نفت را انجام می دهد.

باکتری های محتمل در صنعت نفت:

میدان های نفتی معمولا حاوی دو نوع باکتری هستند،

1 باکتری های کاهنده سولفات(SRB’s)

و2. باکتری های تولید کننده اسید(APB’s)

وجود این دونوع باکتری یک چالش جدی برای کنترل میکروبی سیستم های تولید است. یک بایوساید برای حداکثر تاثیرگذاری، باید در برابر این دو نوع باکتری مقاوم باشد. گلوتارآلدهید برخلاف سایر بایوسایدها ( مثلا فرمالین، تیازولین و آکرولئین) نه تنها عملکرد خود را از دست نمی دهد ؛ حتی به وسیله ی   H2Sو سایر اسیدهای آلی که متابولیت این باکتری ها هستند نیز غیرفعال نمی شوند. این موضوع به ما اطمینان می دهد که تمام گلوتارآلدهید موجود در سیستم، فعال خواهد بود و با بازدهی بالایی مصرف می شود.

 

بایوفیلم:

بایوفیلم یکی از مشکلات رایج در پایپ  و سیستم های تولید نفت و گاز است. همچنین خوردگی ناشی از میکروب ها Microbiologically influenced corrision(MIC) به وسیله ی بایوفیلم ها تشدید می شود.

کنترل میکروبی یکی از عواملی است که برای مانیتور کردن خوردگی ناشی از میکروارگانیسم ها ضروری است. گلوتارآلدهید از ایجاد بایوفیلم جلوگیری می کند و میکروارگانسیم هایی چسبیده به آن را از بین می برد.

خاصیت بالای گلوتارآلدهید در میکروب کشی و همچنین پایداری بالای آن در سیستم های نفت و گاز ، این ماده را برای کنترل بایوفیلم های تولید شده و همچنین پیشگیری از ایجاد بایوفیلم های جدید ایده آل می کند.

گلوتارآلدهید در چاه های ذخیره نفت و مخزن های ذخیره هیدروکربن ها

آب انتهای تانک های ذخیره هیدروکربن ها  و چاه های ذخیره میزبان مناسبی برای باکتری های کاهنده سولفات و بایوفیلم ها هستند. اگر این باکتری ها در مخزن رشد کنند، به تولید H2S منجر می شود که  در نهایت خوردگی مخزن را در پی دارد. گلوتارآلدهید به بخش آب اضافه می شود و در یک مخلوطی با سیستم آب/هیدروکربن قرار می گیرد که نهایتا به تمام باکتری ها و سایر میکروارگانسیم ها حمله کرده و آنها را از بین می برد.

تاثیر ضد خوردگی ها بر رشد میکروارگانیسم ها

تزریق ضدخوردگی ها در مخازن و چاه های تولید، می تواند باعث ورود و رشد میکروب های جدید شود.  اضافه کردن گلوتارآلدهید در حین این تزریقات، می تواند این میکروارگانیسم ها را کنترل کند و از پروسه ی MIC یا خوردگی حاصل از میکروب ها جلوگیری کند.

گلوتارآلدهید در جلوگیری از خوردگی پایپ های نفت و گاز

 

 

امتزاج پذیری گلوتارآلدهید

گلوتارآلدهید با اکثر ضدخوردگی ها و ادیتیوهای سیستم امتزاج پذیر است به جز:

  1. آمین های نوع اول و آمونیاک
  2. آمین های نوع دوم در غلظت های بالاتر از 1000ppm

اما اگر در سیستم ترکیبات آمین موجود باشد راه حل جایگزین چیست؟

گلوتارآلدهید می تواند در فاصله ی زمانی و مکانی دورتری با آمین های نوع دوم اضافه شود. همچنین با تیتراسیون می توان میزان گلوتارآلدهید خنثی شده در سیستم را تعیین کرد که توسط شرکت خریدار معمولا اجرا می شود.

  1. سومین مورد مداخله گر با گلوتارآلدهید؛ بی سولفیت های اسکونجر اکسیژن هستند.(اسکونجر: ماده شیمیایی که برای حذف یک ماده خاص مثلا اکسیژن، هالوژن ، گوگرد و … از فیلدهای شیمیایی استفاده می شود.)

راه حل جایگزین چیست؟

ورود اسکونجر در بازه ی زمانی ای که گلوتارآلدهید وارد سیستم می شود، متوقف شود. اگر امکان توقف وجود نداشت لازم است در نظر گرفته شود که نسبت واکنش گلوتارآلدهید با اسکونجرهای اکسیژن 1:2 است یعنی هر 1 ppm  گلوتارآلدهید با 2ppm اسکونجر مصرف می شود.

گلوتارآلدهید در مجموع ماده ایست که می تواند اکثر میکروارگانیسم ها و حتی اسپورها و ویروس ها را از بین ببرد. این ماده برای رفع بایوفیلم در اکثر مصارف صنعتی مانند نفت و گاز، رنگ و رزین ، شیمی ساختمان و.. ایده آل است.

دوزهای گفته شده در این مقاله پیشنهادی هستند و و به طور عموم کاربرد دارند. برای پیدا کردن دوز دقیق در سیستم های نفت و گاز، اجرای تست های سنجشی لازم و ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share this article

فهرست مطالب